zondag 21 december 2008

Waterverspilling.


Waterverspilling.

Zo, vandaag eens even een heel serieus onderwerp. U ziet het al aan het “kopje” het gaat over de verspilling van het o zo kostbare water.

Doordat we in onze tuin zeer grote waterpartijen hebben hebben we een bron laten slaan, zodat we het bijvullen daarvan met grondwater kunnen doen en het kostbare drinkwater kunnen sparen.
Een nobele gedachte nietwaar?
Dat het klauwen vol geld kost aan electriciteit voor de grote pomp die het water oppomt doet er nu even niet toe.
Het schijnt voor ons milieu beter te zijn om zuinig te zijn met drinkwater, dus dan gedragen we ons daar ook naar.
Tevens hebben we al ons spaargeld gestoken in de betere spaarlampen die nu volop branden in ons hele huis. Zelfs de nogal overbodige lantaarnpaal in de tuin brand spaar.

Tot nu toe gaat alles dus goed qua milieubewustheid en zuinigheid.
Waar gaat het dan mis, hoor ik u vragen, want dat er iets fout zit moet haast wel, want anders wordt dit wel een heel nietszeggend verhaaltje.

Ik zal het u vertellen. Zoals u weet ben ik getrouwd en mijn vrouw is nogal proper. Goed. Kan gebeuren. Het heeft zijn voordelen.
Echter, ze is niet alleen schoon in het huishouden, maar ook op zichzelf en dan doel ik meer op het douchen.
Ik heb ergens gelezen, dat 3 tot 4 keer per week douchen normaal is en dat elke dag douchen ook wel kan, mits zeer kort en zonder zeep.
Mijn vrouw echter doucht minimaal twee maal daags en als ik het niet in de gaten houd stapt ze er wel vier keer per dag onder. Ook nog het liefst met de verfijnste shampoos en douche schuimen.
Eerlijk gezegd vind ik dat wel heel erg overdreven.
Ten eerste kost me dat handen vol geld aan flessen vol geurtjes en zeepjes. Na het douchen heeft ze de gewoonte om zich helemaal in te smeren met een soort voedende creme, omdat ze anders zo’n droge huid krijgt. Ja, vind je het gek als je zovaak onder de douche staat.
Ten tweede, en dan komen we weer bij het onderwerp, zijn de kuuben water niet aan te slepen natuurlijk. Voor uw duidelijkheid: een kuub is 1000 liter.
Eens in de twee weken zou ik alle vijvers achter het huis vol kunnen gooien als zij normaal zou douchen. Kortom, ons hele bewuste milieugedrag en bespaargedrag gaan grandioos de mist in door haar excessieve persoonlijke properheidsgedrag.
En als ze nou stonk...
Maar nee, het enige wat vreemd ruikt zijn al die verschillende soorten zeep door elkaar, want ’s morgens vroeg wenst mijn vrouw te ruiken naar dennetjes, ’s middags wil ze naar appeltjes ruiken en rond het avonduur mag ze graag naar rustgevende dille gemengd met kamille bloesem geuren.

In de loop van de jaren heb ik maar berust in dit feit, maar ikhoop nog steeds dat iemand mij de gouden tip kan geven hoe ik dit probleem aan kan pakken.
O ja, het water afsluiten is geen optie, want dan kan ik niet twaalf keer per dag mijn tanden zeer grondig poetsen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten