dinsdag 23 december 2008

Snoek.


Snoek.


Ik wil u eens vertellen wat mijn droom auto is. De auto die al in mijn hoofd zit sinds ik op mijn achttiende mijn rijbewijs haalde.
Deze auto heeft onder andere de bijnaam “”Snoek” of “snoekebek” en ook wel “Godin van de weg”.
Velen van u weten nu al dat ik het over de Citroën DS heb en ook de Citroën DE valt onder dezelfde noemer.
Wat is er nu zo bijzonder aan de snoek? Vanwaar is dat mijn droomauto? Tja, zij heeft iets. De snoek spreek je aan in de vrouwelijke vorm. De reden behoeft geen uitleg dunkt me.
Alleen de neus al. Lang en majestueus met de prachtige stroomlijn en de grote koplampen. Die neus is wel iets om rekening mee te houden tijdens het parkeren. Eigenlijk is de totale lijn van de auto erg in het oog springend. Geen enkele andere auto lijkt erop en ook dat feit zorgt voor het speciale gevoel.
Het interieur is ook anders dan anders. De lange, dikke en zachte voorbank met middenarmsteun en dezelfde bank daarachter. De stuurversnelling is onontbeerlijk door zo’n bank, maar is tegelijkertijd erg makkelijk hanteerbaar. Eigenlijk is het gemakkelijker dan het pookje in de moderne auto’s.
En dan heb ik het nog niet eens gehad over de wegligging. Door de veerbollen zweef je over de weg. Hobbeltjes merk je niet eens.
Met zo’n auto moet je dus eigenlijk gaan toeren en niet je boodschappen halen in de stad. Op een mooie rustige dag over de binnenwegen rijden zonder haast en genietend van de natuur en de rij eigenschappen. Dat is het ultieme snoek- genieten.
De meeste eigenaren van een snoek zijn echte liefhebbers. Dat kun je ook zien aan het feit dat er relatief weing van deze wagens te koop worden aangeboden.
Als je op zoek bent naar een oldtimer dan vind je van elke 100 auto’s ongeveer 75 mercedessen,
20 andere soorten en hooguit 5 snoeken.
Dat komt, doordat de meeste eigenaren voor het leven verkocht zijn. Er wordt van alles aan gedaan om de wagen rijdend en roestvrij te houden.
Alleen als de financiën het niet meer toelaten wordt zo’n auto te koop aangeboden en zulke advertenties zijn prachtig om te lezen. Ze staan vol met jubelende en lovende woorden over hun snoek en dat ze hun “Godin”een betere liefhebber gunnen die meer geld heeft om de perfectie te bewaren. Met bloedend hart wordt afscheid genomen.

Ik hoor uw vraag: heb je nou zelf een snoek?
Nee, ik bezit geen snoek. Misschien nóg niet of misschien bezit ik ook in de toekomst geen snoek.
De belangrijkste reden is, dat het mijn droom is en als een droom vervuld wordt is het in de praktijk toch iets minder mooi.
Ik fantaseer nu al 29 jaar van de auto en in al die jaren ga je zo’n droom idealiseren natuurlijk.
De snoek gaat steeds fijner rijden, we gaan elk weekend lekker toeren bij prachtig zonnig weer en hij rijdt altijd, er mankeert nooit wat aan en voor noodgevallen heb ik een buurman die toevallig een goede auto monteur is met dezelfde voorliefde voor deze auto als ik.
In het geval van de citroën ds hebben we het wel over auto’s die al gauw 40 jaar oud zijn en dan is het niet meer dan logisch dat er regelmatig iets aan mankeert.
Ikzelf ben a-technisch. Een auto motor is een volstrekt raadsel voor mij, behalve natuurlijk de normale mankementjes van de lege accu,koelvloeistof en ruitensproeier.
Dus stel dat je onderweg een “tikje”in de motor hoort dan is het ultieme rijgenot al niet zo ultiem meer en onderweg zou ik behoorlijk bang zijn dat ik een paaltje langs de weg niet zie staan of dat een andere weggebruiker mij niet ziet! Kaboem,de godin van de weg total loss.
Dan zou de droom een nachtmerrie worden en dat zou toch zonde zijn van al die mooie jaren dat ik de illusie in stand heb gehouden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten